CEM İBADETİNDEKİ SEMAH’IN ANLAMI NEDİR ?
Alevilik’de ibadetin temelini Cem’ler oluşturur. Cem’ler
Alevi toplumun bir nevi manevi mahkemeleridir.
Cem’e gelen talip, orada Hak divanında ve mürşit-dede huzurunda dara durur ve o
mecliste bulunanların önünde yargılanır ve hesap verir.
Semah da, Aleviliğn temel ibadeti olan Cem’lerde yapılan bir ibadettir. Cem ibadeti dışında tek
başına semah dönülemez. Folklorik amaçla yapılana da iyi gözle bakılmaz. Çünkü,
semahlar’da bir kudsiyet vardır. Hacı Bektaş Veli’ye atfedilen aşağıdaki sözler
konunun daha iyi anlaşılması açısından yararlı
olacaktır.
“ Haşa ki bizim semahımız oyuncak değildir.
O ilahi bir aşk’tır, salıncak değildir.
Kim ki semahı bir oyuncak sayar,
Mümin deyi namazı kılınacak değildir ! “
Semahın yapılma nedeni, ilahi aşkla Allah’la
bütünleşmektir. Kaynağı da, Hz. Muhammed’in
Miraç dönüşünde Kırklar meclisine uğrayıp, onlarla birlikte semah yapmasıdır. “ Alemlerin Rabbini zikir ve tespih ederek
dönme “ amacını taşımaktadır. Mevlana hazretleri de Semah için “ Allah’a giden sayısız
yollar vardır. Biz O’na sema ve musiki ile ulaşmayı tercih ediyoruz. “
demiştir.
Semah, ilahi aşkı ruhunda duymaya, o aşkla O’nun
(Allah’ın) güzel isimlerinden birisini anarak ayakta dönmeye denir. Okunan
ilahiler eşliğinde, kadın-erkek ayırımı gözetilmeden ellerini göğe doğru
uzatarak din, dil, ırk ayırımı yapmadan Hakk’ın bir olduğunu zikretmektir.
Semah sırasında saz eşiğinde deyişler- nefesler
okunur. Semah’ta el ele tutuşmaksızın cemal cemale geçilerek halka oluşturulur.
Çıplak olan ayaklar, çalınan deyişin temposuna uygun olarak hareket ettirilir.
Semah ağır, orta ve hızlı olmak üzere üç tempoda dönülür. Anadolu’da en çok
bilinen semahlar şu isimlerle adlandırılır: Kırklar semahı, Turnalar semahı,
Hubyar semahı, Kılıç semahı.
Son zamanlarda Alevilikle ilgili olarak akademik
çevreler tarafından çok güzel araştırma ve incelemeler yayınlanmaktadır.
Bunlardan bir tanesi de Malatya İnönü üniversitesi öğretim üyelerinden Prof.
Dr. Mehmet Dönmez’in araştırmacı Hasan Çelik ve Yüksek lisans öğrencisi Seda
Kırteke ile birlikte yazdıkları “ Aleviliğin İbadet Biçimi Olan Semahların
Taşıdıkları İçsel Anlamlara Genel Bir Bakış “ adlı araştırmadır. Yukarıdaki bilgilerin çoğunu
ilgili araştırmadan edindik. Emeklerinden dolayı kendilerine teşekkür ediyoruz.
Yazımızı hazreti Mevlana’ya ait olan bir dörtlükle tamamlayalım.
“ Kolları kanat olmuş da can uçuşur canana,
Ayaklar basmaz olur yükselince meydana,
Kainatı görürsün çerağların(kandillerin) nurunda,
İnsan varır Tanrı’ya, Tanrı varır insana.
Saygılarımla.
Hamdullah Dedeoğlu
19.07.2019
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.