OSMANLI BELGELERİNDE TÜRKMAN EKRADI- (TÜRKMEN KÜRDÜ) AŞİRETLER
Daha
önceki yazılarımızda Osmanlı belgelerinde yer alan “EKRAD”
kelimesinin Arapça olup, “KÜRTLER” anlamına geldiğini
belirtmiştik. Ancak, bazı aşiretlerin belgelerde “ TÜRKMAN
EKRADI” olarak yazılması dikkatimizi çekti. “ Türkmen Ekradı-Türkman
Kürdü” terimi ne anlama geliyordu ? Adı geçen aşiretlere neden
bu isim verilmişti ? Bu konuda yaptığımız araştırmaları
sizinle paylaşmak istedim.
Önce,
Türkman veya Türkmen kelimesinin ne zaman kullanılmaya
başlandığına açıklık getirmek gerekiyor. Türkmen kelimesi
ilk defa, 10. yüz yılın sonunda İslam coğrafyacısı Makdisi
tarafından kullanılmıştır. Daha sonra, 12. yüz yılda
coğrafyacı Mervezi tarafından tekrar edilmiştir. Mervezi, Oğuz
Türklerinden müslümanlığı kabul edenlere “ Türkman-Türkmen
“ denildiğini yazmıştır. (Ramazan Şeşen, Fadlan
Seyahatnamesi, s. 93, İslam coğrafyacılarına Göre Türkler ve
Türk ülkeleri, s. 253.)
Osmanlı
İmparatorluğundaki kayıtlarda, “Türkman” kelimesine 16. yüz
yılda rastlanmaktadır. Kızılırmak’ın batısında konar-göçer
hayat yaşayanlara YÖRÜK, Kızılırmak’ın doğusunda ve
güneyinde kalanlara da “Türkmen-Türkman “ deniliyordu.
Osmanlılar, bu farklı deyimi rekabet içinde oldukları Akkoyunlu, daha sonra da Safevi devletindeki Türkleri ayırmak için
kullanıyordu. ( Hacı Haldun Şahin, Osmanlı döneminin Nüfus
Defterlerinde Çorum Bölgesi Aşiretleri, sayfa 4, Çorum
Belediyesi Kültür Yayınları )
TÜRKMAN
KÜRDÜ OYMAK-CEMAAT VE AŞİRETLER
Türkmen-Türkman
kelimesinin tarihçesini kısaca anlattıktan sonra, “Türkmen
Kürdü” “ Türkman Ekradı” olarak Osmanlı kayıtlarınde yer
alan aşiretleri tanıtalım. Osmanlı arşiv uzmanı Cevdet
Türkay’ın yazdığı “Başbakanlık Arşiv Belgelerine Göre,
Osmanlı İmparatorluğu’nda Oymak, Aşiret ve Cemaatlar” adlı
eserde iskan edilen “Türkman Ekrad’ı- Türkman Kürdü” aşiretler
şunlardır:
1-
KARALİVANLI: Türkman Ekradı taifesinden, Ruha (Urfa sancağı)
2-
AVŞANLI : Türkman Ekradi taifesinden, Döğeri aşiretine bağlıdır.
Urfa, Silistre sancağı.
2-
CELANLI : Türkman Ekradı taifesinden, Rakka, Urfa sancağı.
3-
CELİKANLI: Türkman Ekradı taifesinden, Erzurum, Kilis, Antakya,
Malatya, Meraş, Ayıntab sancağı.
4-
DİBANLU: Konar-göçer Türkman Ekradı taifesinden, Rakka, Sivas,
Karaman.
5 –
HIYANLU: Türkman Ekradı taifesinden, Rakka, Urfa, Diyarbakır.
6-
KAMARANLU: Türkman Ekradı taifesinden, Rakka, Urfa.
7-
KAMAR UŞAĞI: Türkman Ekradı taifesinden, Rakka, Urfa. Kamar uşağı
cemaati, Döğeri aşiretine mensuptur.
8-
KÖSEBEKİROĞLU: Türkman Ekradı taifesinden, Kilis, Adana, Sis
sancağı. Kösebekiroğlu cemaati, Okçu İzzedinli Aşiretindendir.
9-
MANDİLLİ : Türkman Ekradı taifesinden, Meraş, Hama, Malatya.
10-SELEBANLI
: Türkman Ekradı taifesinden, Rakka, Urfa, Diyarbakır.
11-BADILLI
AŞİRETİ: Konar- Göçer Türkman Ekradı taifesinden, Çorum,
Adana, Sivas, Erzurum, Meraş, Diyarbakır, Rakka, Edirne, Trablusu
Şam, Urfa, Samsun, Kocaeli, Erzincan, Gelibolu, Mardin, Gümüşhane,
Ankara.
12-OKÇU
İZZEDDİNLİ: Türkman ekradı taifesinden, Rakka, Ayıntab, Meraş,
Antakya, Halep, Birecik.
13-RİŞVAN
EKRADI: Yerli ve Göçer evli Türkman Ekradı taifesinden, Rakka,
Meraş, Harput, Bozok, Malatya.
14-DÖĞERLİ
: Türkman Ekradı taifesinden, Rakka, Çemişgezek, Karaman,
Siverek, Adana, Sis, Menteşe, Haleb, Aydın, Meraş, Diyarbakır,
Alacahanı mevki (Kangal kazası)
15-HACILAR
EKRADI: Konar-Göçer Türkman Ekradı Yörükanı taifesinden,
Meraş, Adana, Malatya, Haymana, İçel, Kayseri, Bozok. Hacılar
Cemaati, Rişvan aşiretine mensuptur.
16-LEK
EKRADI: Konar-Göçer Türkman Ekradı taifesinden, Çorum, Rakka,
Amid, Adana, içel, Aydın, Meraş, Erzurum, Çankırı (Kengiri),
Kırşehir, Bosna. Lek cemaati, İnallu aşiretine mensuptur.
17-MAMAVİ-KEHLOR:
Türkman Ekradı taifesinden. Rakka, Diyarbekir, Aksaray, Erzurum,
Kars, Sivas, Kütahya, Aydın, Mardin. Mamavi cemaati, Milli Kebir
Tavan aşiretine mensuptur.
18-MİLLİ,
MİLLİLİ, MİLLİ KEBİR, MİLLİ KEBİR TAVAN: Türkman Ekradı
Ulus taifesindendir. Milli cemaatleri Badıllı aşiretindendir.
Diyarbakır, Çemişgezek, Erzurum, Rakka, Sivas, Teke, Ayıntab,
Amasya, Urfa,
19-RUMİYANLI
: Yerli ve Konar Göçer Türkman Ekradı taifesinden. Siverek,
Malatya, Haleb, Rakka, Erzurum, Kars, Amasya, Tokad, Karaman, Aydın.
20-PARÇİKANLU:
Konar göçer Türkman Ekradı. Rakka, Erzurum, Kars, Diyarbakır,
Sivas, Meraş, Harput. Parçikanlu cemaati, Cihanbeyli aşiretine
bağlıdır.
21-KIZILKOYUNLU:
Konar-Göçer Türkman Ekradı taifesindendir. Beğdilli aşiretine
mensuptur. Rakka, Karaman, Kırşehir, Ankara, Kocaeli, Manisa,
Bursa, Neevşehir sancaklarına iskan edilmişlerdir.
22-KÜRDLER: Türkmen Ekradı Yörükan taifesindendir. Karaman, Teke, Korkuteli, Kaş, Kastamonu, Maraş, Edirne, Amasya, Canik, Çankırı, Musul, Tire, Ordu, Nevşehir, Diyarbakır, Ordu, Ürgüp, Bor, Beğşehri, Adana, Siverek, ve Kütahya'ya iskan edilmişlerdir.
22-KÜRDLER: Türkmen Ekradı Yörükan taifesindendir. Karaman, Teke, Korkuteli, Kaş, Kastamonu, Maraş, Edirne, Amasya, Canik, Çankırı, Musul, Tire, Ordu, Nevşehir, Diyarbakır, Ordu, Ürgüp, Bor, Beğşehri, Adana, Siverek, ve Kütahya'ya iskan edilmişlerdir.
Türkman
Ekradı olarak bunların dışında, SEGÜRANLI, ALUCLU-ALIŞLI, CAFERLİ, ÇOĞUNLU, KASKANLI, KIRINTILI, RİŞVANLU, CANBEĞLİ, KARTALLI, KILIÇLI, KIZILKOYUNLU, BADİKAN, DOĞANLI,
MODANLU, ŞEKERLİ, SELEBDAN, BEKTAŞLI, BENAMLI, BENDANLU,
BULAMACLU, ESTERKANLI, GEDENLİ, KILIÇLI, KÜRDKANLI, LEK GÜCÜ,
MAHMUDLAR, MANDALU, ŞAHABLI, ŞARKİ CEMAATİ, ŞARK CENAN EKRADI,
URUSATLU, ORMANLI, YEDİBOY, YEDİ SOY, YERE BADANLU, ZAHARANLU,
ZEKERİYALI oymak, cemaat ve aşiretler de “TÜRKMAN EKRADI”
olarak geçmektedir.
Yukarıda
belirttiğimiz gibi “EKRAD” kelimesi Arapça olup, “ Kürtler”
anlamındadır. Osmanlı bürokrasisi aynı kelimeyi
konar-göçer-dağlarda yaşayanlar anlamında da kullanmıştır. Ancak yeni ulaştiğımız bilgilere göre bu aşiretler Türkçenin yanında Ķurmanç dilini de konuşmaktadırlar. Ekrad denilmesinde bu dili konuşmalarınında etkisi olduğu anlaşılmaktadır. Yine bu aşiretlerin Horasandan Anadoluya ana dilleri Kurmanç olan İran' kökenli aşiretlerle birlikte geldikleri de kayıtlarda yer almaktadır. Konuya meraklı olan arkadaşların " TÜRKİYE'DEKİ KURMANÇ DİLİNİN KÖKENİ NEREDEN GELİYOR" adlı makalemizi de incelemelerini öneriyorum. Yukarıda adı geçen oymak, cemaat ve aşiretlerin aynı eserde, üst aşiret olarak BEĞDİLLİ, RİŞVANLI, MİLLİ, CERİDLİ,
CİHANBEYLİ, aşiretlerine bağlı olduğunu görmekteyiz. Bu
aşiretlerin de Osmanlı kayıtlarında Türkmen oldukları
belirtilmektedir.
Biz,
kayıtlarda Türkman Ekrad’ı olarak geçen, oba, Cemaat ve
aşiretleri bilgilerinize sunduk. Yorum ve kararı size bırakıyoruz.
Saygılarımla.
Hamdullah
Dedeoğlu
16.
06. 2018
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.