Sayın
Hamdullah
Dedeoğlu,
Öncelikle
ilgi ve duyarlılığınız için teşekkür ediyoruz.
Türkiye
Dianet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA) olarak, en önemli
ilkelerimizden birisi “ansiklopedicilik geleneği” çerçevesinde
doğru, sağlıklı ve nesnel bilgiyi okuyucularla buluşturmaktır.
Bunu gerçekleştirmek için, maddeyi uzman bir kaleme yazdırmakla
yetinilmemekte, aynı zamanda maddeler ilgili basamaklarda kaynak,
yöntem ve dil açısından kontrol edilmektedir. Ne var ki, bütün
bunlara rağmen, dünyadaki diğer ansiklopedilerde olduğu gibi,
zaman zaman gözden kaçan hatalar ortaya çıkabilmekte, yeni
edisyonlarda bu hatalar düzeltilmektedir.
Elektronik
posta mesajınızda dikkat çektiğiniz “Ehi Hak da Aleviler gibi
Hz. Ali’yi Tanrının bir zuhuru sayarak, onu peygamberden üstün
kabul eder.” cümlesine gelince, bu ifade farklı çağrışımlara
elverişli olsa bile, ilmi bakımdan yanlış değildir. Şöyle ki;
“ Alevi” tabiri her ne kadar ülkemizde ağırlıklı olarak
Anadolu Aleviliğini (Kızılbaş ocaklar ve Bektaşiler) hatıra
getiriyorsa da litaratürde zaman zaman Hz. Ali’yi Allah’la
ilişkilendiren, giderek Ali’nin “Tanrı”, “Tanrı’nın
hulul ettiği kimse”, “Tanrı’nın kendisinde bedenlendiği
(enkarne olduğu) kişi “, “Tanrı tecellisi”, “Tanrı
zuhuru” olduğu şeklinde farklı görüşlere sahip Sebeiyye,
Hululiye, Nusayriyye gibi fırkaları da içine alan bir genişlikte
kullanılmaktadır.
Diğer
taraftan Anadolu Aleviliğinde de özellkıkle yedi ulu ozanda,
mesela Nesimi ve Virani gibi “Hurufi” oldukları bilinen
şairlerin deyişlerinde”zuhur” kelimesi kullanılmamakla
birlikte, Hz. Ali ile Allah’ı yer yer aynileştiren deyişler
bulunmaktadır. Hatta az sayıda olmakla birlikte, yine yedi ulu
ozandan Pir Sultan Abdal ve Kul Himmet’e atfedilen şiirlerde Hz.
Ali’ye tanrılık veya tanrısallık yükleyen deyişlerle
karşılaşılmaktadır. Mesela, Pir Sultan’nın “Gafil kaldır
şu gönülden gümanı/ Bu mülkün sahibi Ali değil mi ?
Yaratmıştır on sekiz bin alemi/Rızıklarını veren Ali değil mi
?” dörtlüğü bunun bir örneğidir. (Bu konuda geniş bilgi için
bk. Battal Pehlivan, Alevi-Bektaşi Düşüncesine Göre Allah,
İstanbul 1994). Ayrıca bazı miraciyelerde Hz. Muhammed’i miraca
çağıranın , aslan donunda yolunu kesenin, Hakkın divanında
duranın Hz. Ali olduğu, Hz. Muhammed’in bunu fark etmesine
“Muhammed’in Ali sırrına ermesi” denildiği bilinmektedir.
Zengin
Alevi edebiyatında Hz. Ali ile Allah arasındaki (özellikle
Hak-Muhammed-Ali üçlerindeki) ilişkiyi ifade eden yaklaşımları
inceleyen bazı araştırmacılar bunun vahdet-i mevcud, hulul,
ittihad gibi düşüncelerdeki etkileşimin sonucu olduğunu
belirtmektedir. (bk. Ahmet Yaşar Ocak ve Irene Melikof’un
çalışmaları).
Ehl-i
Hak maddesinde zikredilen “Alevilerin Ali’yi, Hz. Muhammedd’den
üstün kabul ettikleri” iddiasına gelince, bu bazı
araştırmacıların “Hak-Muhammed-Ali “ üçlerinde Ali’nin
sıralamada üçüncü olmasına rağmen, pratikte ve vurguda
Muhammed’in önüne geçtiği şeklindeki tespitini yansıtmaktadır.
Mesela, MEB İslam ansiklopedisine” Kızılbaş” maddesini yazan
Abdülbaki Gölpınarlı bu görüştedir. Esasen objektif olarak
Alevi edebiyatına bakıldığında bu yaklaşımın belli bir temeli
olduğu görülmektedir. Zira, Alevi geleneğinde Hz. Muhammed
İslam’ın zahirini, Hz. Ali batınını temsil etmektedir. Başka
bir deyişle, Hz. Muhammed Şeriatı, Hz. Ali tarikatı temsil
etmektedir. Aleviliğin en önemli kaynaklarından Buyruk’un
çeşitli versiyonlarında Muhammed ile Ali’nin aynı öz, aynı
ruh olduğu da ifade olunmaktadır. Ancak, Aleviler kendilerini batın
ehli gördükleri için bunu temsil eden Hz. Ali, pratikte Hz.
Muhammed’den daha çok öne çıkmaktadır.
Konunun
bilimsel boyutu olmakla birlikte, elektronik posta mesajınızda
dikkat çektiğiniz duyarlılığı da dikkate alarak,
ansiklopedimizin elektronik ortamda bulunan nüshasında farklı
çağırışımlara yer vermeyecek şekilde bu cümlenin
çıkartılması ya da “bazı aşırı/gali gruplarda olduğu gibi”
şeklinde değiştirilmesi ilgili bilim kurulumuzda
değerlendirilecektir.
İlgi
ve duyarlılığınız için tekrar teşekkür eder, iyi günler
dileriz.
DİYANET
VAKFI YAYINLARI
AHMET
BAŞARAN
13.12.2017.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.