26 Mart 2020 Perşembe

DARDAN İNDİRME (İKİ NEFES)

 DARDAN  İNDİRME  (İKİ NEFES)

Alevilik’de Dar’dan İndirme Cem’i, vefat eden (Hakk’a yürüyen) alevi can’ın, geride kalanlarla hesaplaşması ve razılık alınması için yapılan bir Cem ayinidir. Aşağıdaki iki nefes, zakir tarafından saz eşliğinde bu Cem ayininde söylenir.

ÇAĞIRDILAR İMAM GELDİ

İşte geldim, işte gittim.
Yağ çiçeği gibi bittim.
Şu dünyada ne iş ettim.
Ömürcüğüm geçti gitti.

Çağırdılar imam geldi.
Her biri bir işe yeldi.
Azrail pençesini saldı.
Can kafesten uçtu gitti.

İşte geldi yıkayıcılar
Tenime su koyucular
Kefenim elinde Hoca'nın
Kefenciğimi biçti gitti.

Ayırdılar ilimizden
İp attılar belimizden
Pek tuttular kolumuzdan.
Can cesetten uçtu gitti.

İlettiler mezarıma
Sığındım gani kerim'e
Toprak attılar serime
Gözümün yaşı taştı gitti.

Kabrime bir melek geldi.
Bana bir sualcik sordu.
Hışım edip bir topuz vurdu.
Tebdilciğim şaştı gitti.

TESLİM ABDAL oldu tamam.
İşte geldi ahir zaman
Yardımcımız on iki imam.
Ten türabe karıştı gitti.

Ser: Baş
Türab: Toprak
Yazan: Ozan TESLİM ABDAL
Alıntı: Bektaşiliğin iç yüzü (Tevfik Oytan)


DARDAN İNDİRME ( İKİNCİ  NEFES)

FAKİR HÜSNÜ ÖLDÜ AĞLASIN

Vardım ki yurduna ayak göçürmüş.
Yavru gitmiş, ıssız kalmış otağı.
Camlar şikest olmuş, meyler dökülmüş.
Sakiler meclisten kesmiş ayağı.

Laleyi, sümbülü, gülü har almış.
Süleyman tahtını sanki mar almış.
Zevk ü şevk ehlini ah ü zar almış.
Gama tebdil olmuş ülfetin çağı.

Zihni dehr elinden her zaman ağlar.
Vardım ki, bağ ağlar bağban ağlar.
Goncalar perişan, güller kan ağlar.
Şeyda bülbül terk eylemiş o bağı.

Yar yanına giden ey bad-i saba
Şimdi yarim beni ansın ağlasın.
O da benim gibi hasret mi eya.
Mahşere dek bana yansın ağlasın.

Bu gönül aşkı ile yaktı cismini.
Vahdette görürse, yarin resmini.
Gece gündüz vird eylemiş ismini
Hab-i  gafletten uyansın ağlasın.

Elemde,  kederde kaldım, naçarım.
Vaslına ermeye yok iktidarım.
Diyarı gurbette o nazlı yarim
Hüsnü geda öldü sansın ağlasın

Yazan: Ozan Hüsnü

Kaynak: Bektaşiliğin iç yüzü
Derleyen: M. Tevfik Oytan

Sözlük;
-Şikest: kırılmış
-Har: Diken
-Mar: Yılan
-Zar: Perişan
- Ülfet: Dostluk kurmak-kaynaşmak
-Dehr: Devir, zamane
-Bad-i saba: Sabah yeli-Seher yeli
-Şeyda: Mecnun-aşık
-Vird: Dua etmek
- Hab: uyku
-Naçar: Çaresiz
-Vasıl: Kavuşmak –ulaşmak
-Geda: Yoksul-fakir




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Popular