İMAM
EBU HANİFE (İMAM-I AZAM) : " İBADETLER İMAN'I ARTIRMAZ "
Daha
önceki makalelerimizde Ehli Sünnet mezheplerinden “Hanefi”
mezhebinin kurucusu olan İmam Ebu Hanife’nin hayatını ve bazı
görüşlerini yazmıştık. Bugünkü yazımızda, Ebu Hanife’nin
öncülük ettiği “Mürcie “ fırkasının islam anlayışını ele alacağız. Ayrıca, İmam-ı Azam’ın bu
fırkanın hangi koluna mensup olduğunu belirteceğiz.
Fırkanın
düşüncelerine gelmeden önce, “Mürcie” nin kelime anlamını
belirtmekte fayda görüyorum. Mürcie, arapça bir kelime olup, “
beklemek”, “tehir etmek”, “ ümit etmek” anlamlarını
kapsamaktadır.
Mürcie
fıkrası ile ilgili bu makalemizde, Prof. Dr. Yaşar Nuri Öztürk
ve Prof. Dr. Sönmez Kutlu hocalarımızın “ MÜRCİE” fırkası
hakkındaki yayınlarını ana kaynağımız olarak kulllanacağız.
Mürcie
fırkasının doğuş yeri Küfe’dir. Ortaya çıkmasının esas
nedeni EMEVİLER’in Arap kavmi dışındaki müslüman halkları
MEVALİ-KÖLE olarak görmesidir. Emeviler, Mevali olarak
nitelendirdikleri halkı müslüman görmüyor ve onlardan
cizye-vergi alıyordu. Mürcie fırkası mensupları bu anlayışa
karşı çıkıp, bütün müslüman halkların eşit ve aynı
haklara sahip olduğunu savunuyordu. Bu fırkanın görüşleri
yayılarak, Horasan, Maveraünehir ve Suriye coğrafyasında çok
sayıda taraftar buldu. Fırkanın temsilcilerine de bölgelerin
isimleri olarak, “Horasan Mürciesi”, “Suriye Mürciesi”,
Küfe Mürciesi” deniliyordu. Fırkanın önemli ikinci düşüncesi
ise, İslam dininde esas olanın Allah’a iman olduğunu
belirterek, amellerin (ibadetlerin) imanı artırıp ya da
eksiltmeyeceğini savunmasıdır. Mürcie’nin Küfe’deki en
önemli temsilcisi Ebu Hanife, Horasan’da Haris bin Süreyc,
Suriye’de ise, Geylan bin Mervan’dı.
İBADETLER İMANI ARTIRMAZ
Mürcie
fırkası Kur’an’daki ayetlerin farklı yorumlanmasını “fikir
özgürlüğü” olarak görüyor, yorumların da da akılcılığı
esas alıyordu. Bu fıkranın diğer görüşlerini şöyle
özetleyebiliriz:
-İman
amelle (ibadetle) artmaz.
-Bütün
müminler iman konusunda aynıdır. Birinin diğerine üstünlüğü
yoktur.
-Amelleri
terk etmek veya günah işlemek imanı azaltmaz. Ya da mümin
olmaktan çıkmazlar.
-Günah
işleyenlerin affedilip, affedilmeyeceğini Allah bilir. O dilerse,
affeder, dilemezse cezalandırır.
-Ameller
(İbadetler) iman değildir.
-İman
kalple gerçekleşen bir tastiktir.
Mürcie
fırkasının bazı temsilci ve taraftarlarının hem Emeviler, hem
de Abbasiler devrinde kadılık ve imamlık yapmasına rağmen,
İmam ebu Hanife gibileri bu görevleri kabul etmemişlerdir. Yani bu
konuda fırka içinde farklılıklar bulunmaktadır. Örneğin; İmam
ebu Hanife, Hz. Ali’nin torunlarından Zeyd’in Emevilere karşı
miladi 739 ‘daki isyanını maddi ve manevi olarak desteklemiştir.
Yine Mürcie’nin Horasan’daki temsilcilerinden olan Haris bin
Sureyç, Emevilere karşı on üç yıl süren isyanlarda
bulunmuştur. Sureyc’in bu isyanlarına bazı Türk hakanları da
destek vermiştir.
Tarihi
kaynaklar, Horasan ve Maveraünnehir bölgesinde tanınan Türk
asıllı Ebu Mansur Maturidi ile Hoca Ahmet Yesevi’nin islamın
tasavufi yorumunda, Mürcie’nin etkisi altında kaldıklarını
belirtmektedirler.
İmam
ebu Hanife’nın Mürcie fırkasının Küfe temsilcisi olduğunu
belirtmiştik. Ancak, Mürcie fırkası kendi içinde farklı
gurupları barındırıyordu. Makalemizi, İmam-ı Azam’ın
Mürcie’nin hangi kolundan olduğunu Yaşar Nuri Öztürk hocamızın
yazmış olduğu İMAMA-I AZAM SAVUNMASI” adlı eserindeki
bölümüyle tamamlayalım.
“
Mürcie’nin
bazı kolları, ibadeti tamamen gereksiz gibi gösterdikleri için
bir takım deist felsefe şubeleri gibi düşünülebilir. İmam-ı
Azam, Mürcie’nin kollarından hangisine mensuptur ? Bu soruya net
bir cevap vermek çok zordur. Ebul Hasan El Eşar’i, İmam-ı Azam
ve mezhebine uyanların esas aldığı Mürcie’liği, Mürcie
mezhebinin dokuzuncu kolu olarak gösteriyor ve onları şöyle
tanıtıyor:”
“
“Ebu
Hanife ve arkadaşlarının bağlı olduğu bu kola göre, iman,
peygamber’i ve onun getirdiklerini dil ile ikrar edip, bunların
ayrıntılarını, açılımlarını imanın içine dahil etmez.” “
(Yaşar Nuri Öztürk, İmamı Azam Savunması, Sayfa,188)
Saygılarımla.
Hamdullah
Dedeoğlu
16.12.2018.
Kaynaklar:
--Prof.Dr.
Yaşar Nuri Öztürk, İmamı Azam Savunması
--Prof.Dr.
Sönmez Kutlu, Mürcie Mezhebinin doğuşu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.